Monday, December 28, 2009

Sambal Petai..Rendang ayam..

Jumaat minggu lepas aku balik ke kampung yang tercinta... sebelum balik ke kampung mak menanyakan apa yang aku mahu dia masakkan untuk aku nanti... Hanya rendang ayam dan sambal petai yang menjadi impianku.. huhu... Setahu aku mak tidak pernah memasak maka aku tidak pernah menjamah sambal petai di rumah... selalunya aku akan makan sambal petai di kedai2...
Mak menunaikan impian aku... sambal petai bercampur ikan bilis sahaja memandangkan pada mulanya mak ingin meletakkan udang.. aku meminta mak hanya meletakkan petai sahaja tanpa bende lain dalam sambal.. untuk mengelakkan nampak kosong jadi mak letakkan ikan bilis sebagai penambah. Tidak kusangka adik aku pun turut menyukai petai kala dia mencuba kata mak.. Rendang ayam mak pun memang antara feveret aku... fuhhh...Itulah yang dikatakan air tangan mak...
Ada petua yang mak beritahu aku untuk mengelakkan mulut berbau dan sewaktu dengannya... Keluarga aku ni kurang tau pasal petua dan cara2 kampung... mak aku ni ala kampung kadangkala kita tidak menyangka ada petua yang boleh digunakan.. selepas makan sambal petai aku harus memakan sedikit beras... macam kelakar kan.. hakikatnya benar2 mulutku tidak berbau...itulah petua orang2 tua.. terima kasih mak..

No comments:

Post a Comment