Monday, November 16, 2009

Majlis tahlil

Kelmarin mak aku buat majlis tahlil bersama bacaan yassin di rumah kami di kampung... aku ambik cuti dari khamis sampai la sabtu.. itupun atas permintaan mak...kalau tak.. sapa la yang boleh diharapkan lagi..siap kemas rumah.. macam kami dua beranak jer yang tinggal.. mujur la aku ni jenis tak kisah.. aku dengan penuh bergaya mengemas hampir keseluruhan rumah bagi memberikan keselesaan kepada tetamu yang akan hadir ke rumah...
Mak telah menempah laksa serta pelbagai juadah.. inilah majlis pertama yang melibatkan mak sebagai watak utama.. selama ini arwah abah la yang menyediakan segala keperluan.. selalunya kami memberi duit kepada masjid untuk mengadakan tahlil untuk arwah abah...mulenya nampak macam kelam kabut.. namun sebelum majlis aku dpt mengawal dan menyusun keperluan. Aku harapkan mak tak la terasa betapa susah sebenarnya untuk menganjurkan majlis seorang diri.. akulah harapan mak..
Ramai juga insan yang sudi hadir untuk bersama2 membaca yassin.. hampir 60 org semuanya.. mak menyediakan souvenir dengan non woven bag kaler oren.. memang cantik..ade yassin, tasbih dan tidak dilupe senduk tempurung yang aku beli di sarawak.. mak begitu berbangga untuk mencerikan perihal senduk yang aku beli dari sarawak itu kepada kawan2nya..
Jikalau boleh ingin aku jadikan sebagai aktiviti bulanan keluarga kami.. biar bacaan yassin akan terus memeriahkan rumah kami yang senantiasa hambar dan penuh kesedihan ini...

No comments:

Post a Comment