Friday, November 06, 2009

Diari Seorang Lelaki...

Diari Seorg Lelaki hari ke-4.. berjalan2 merayau sorang2 untuk hari kedua ke Main Bazar...tak tau nak beli apa.. melihat bot-bot melintasi sungai..nak checkout dlm pukul 2pm.
semalam staff bawak pegi makan kat Mama Grill... aku makan Nasik Aruk Sarawak. sedap jugak..aku yang kelaparan ni makan sampai habis... kononnye nak diet.. nasik tu banyak betul.. sebukit.. pinggan pun macam dulang jerr...tapi sebab sedap aku pun teruskan melantak... ahakss
Jap lagi nak teruskan perjalanan ke Serian... tengok la camane...
hari ni perjalanan ke Serian rupanya memang la jauh... kalau di semenanjung jarak dlm 100km dianggap jauh.. tapi kat sini macam kebiasaaan jerr..
kami dari kuching terus ke Sejijak... sejijak ni sebuah kawasan penempatan antara byk penempatan.. tujuan aku ke sana untuk melihat tempat mengajar rakan baikku.. miss rona...cikgu aku yang meluahkan rasa sedihnya tika kali pertama menjejakkan kaki ke sana awal tahun ini...
kami perlu melalui tepian bukit.. melintasi jambatan2 kecil.. panorama padi bukit di kiri kanan... aku terfikir jua bagaimana padi bukit boleh hidup subur tanpa takungan air jika dibandingkan dengan padi biasa...
akhirnya aku sampai ke tempat yang ditujui... melewati jambatan gantung untuk ke sekolah merupakan sebuah pengalaman yang menyeronokkan.. teringin rasanya untuk menjadi seorang cikgu di pedalaman... inilah pekerjaan yang aku sukai suatu ketika dahulu.. namun rezeki aku di tempat lain dan aku gembira jua dengan pekerjaan aku sekarang...hati aku juga tersentuh pabila melihat warga emas berjalan sambil mengangkat barang2 di belakang badan dan berehat dengan peluh yang mengalir... sungguh touching...

No comments:

Post a Comment