Friday, March 05, 2010

ceritera bermula.....

Ingin ku bercerita berkenaan suatu perkara yang terjadi pada diriku pada minggu ini...
Selasa lepas aku berkunjung ke Pejabat Imigresen di Pusat Bandar Damansara.. Aku ni memang fail kalau bab driving ni jadi aku mengambil keputusan untuk pergi dengan menaiki pengangkutan awam... Kalau sesiapa yang rapat dengan aku akan tau betapa aku ni tak suka drive sendiri.. aku rela naik bas demi kesenangan aku... namun kadangkala memang tak senang jugak.. hehehehe
Ceritera bermula aku dari rumah menaiki lrt menghala ke stesen Bangsar. Aku tunggu punye tunggu bas ke Pusat Bandar Damansara tak sampai2.. Last2 aku telefon Zali.. Rupenye aku tersalah tempat menunggu. Sepatutnye aku menunggu di sebelah jalan satu lagi...
Dari Stesen Bangsar aku menaiki bas ke Pusat Bandar Damansara..Nak turun kat mane pun aku tatau...aku gamble jer..Aku da nampak bangunan imigrisen tu tapi tatau bas akan berenti di mana..mujur la sebelum ni aku penah pi buat pasport kat sana...
Tengah2 beratur untuk mengambil nombor giliran aku terlupa nak fotostat ic... cari punye cari aku teringat aku tertinggal bende penting tu dlm poket seluar kerja...Ish da la siap beratur agak panjang.. aku pun terus keluar untuk pulang ke rumah untuk mengambil bende alah tu.. aku mencari bus stop.. nak cari tempat tunggu bas pun tatau... aku terus berdiri di tengah2 antara 2 jalan. Aku tata sebelah mana jln yang boleh aku tunggu untuk pergi kembali ke stesen bangsar.. aku kena cepat sebab ic ni ada kat umah...
Mujurlah ada satu pemandu teksi yang bertanye.. aku pun naik n terus ke stesen bangsar...di dalam teksi tu la aku dicadangkan olehnya pergi ke Pejabat Imigresen wangsa maju yang lebih dekat dengan rumahku..
Aku sampai di rumah dalam pukul 10.40pagi.. pada mulanya aku nak drive pula ke wangsa maju tapi aku takut tak terjumpa pula tempat yang ingin ditujui..Untuk mempercepatkan perjalanan aku, aku menahan teksi terus ke sana..
Dalam masa hampir 15 minit aku sampai di hadapan bangunan pejabat imigresen...
Fuh.. panjang lagi nak citer...
Borang sudah siap diisi... tetapi masa nak ambik no giliran pula ic aku tak dpt dibaca oleh sistem komputer... Aku dicadangkan oleh pegawai terlibat untuk membuat ic baru sementara menantikan nombor giliran aku akan sampai lagi 130 org... lamanye..
dari pukul 11 hinggalah ke pukul 2.. lenguh kaki aku menunggu.. dari berdiri, bersandar di tiang.. mencangkung.. last2 aku duduk bersila jer atas lantai.. akhirnya nombor giliran aku dipanggil...
Memang betul pasport akan siap dalam masa sejam tetapi kalau dikira dari nombor giliran dipanggil la... tapi sebelum tu tunggu macam nak mampu tak dikira la ye...
Sekarang ni pasport boleh dibyr untuk 2 tahun rm100.. tapi bg memudahkan aku jadi aku terus membayar rm300 untuk 5 tahun lagi... tak sanggup rasenye utnuk aku menunggu lama lagi lain kali... hehehe..
tepat pukul 300petang nombor giliranku dipanggil dan dengan bangganya aku senyum. Aku mendapat ape yang aku hajati.. pasport la.. dan sebagai trademark aku.. kalau aku berurusan dengan mana2 org yg senyum padaku, aku akan hadiahkan cenderamata sebagai tanda terima kasih..
aku terpaksa pulak berkejar pulang untuk menghadiri kelas mandarin pukul 4...
inilah nasibku....

No comments:

Post a Comment