Wednesday, June 30, 2010

Catatan Perjalanan.. Terengganu..

Aku baru pulang dari Terengganu negeri penyu....
banyak yang ingin kuceritakan ... betapa aku kagum dengan keindahan Pulau Kapas... Ini bukan kali pertama aku menjejaki Terengganu namun kali ini penuh nostalgia.. Catatan perjalananku kali ini adalah untuk mencandat sutun anjuran kelab tempatku bekerja.. Apabila disebut anjuran tempatku bekerja maka penuh keistimewaan.. memang sesuai diikuti..
Perjalananku hari pertama bermula pada pukul 10.30 dari umah.. diambik oleh cik Yaya.. tidak dilupekan bantal hikmatku. Sudah agak lama aku tidak menaiki bas untuk suatu perjalanan yang agak lama.. Aku jarang bertegur ngan staf lain maka seakan diriku ini sombong... dengan gaya berseluar pendek semua mata menumpukan perhatian padaku.. aku buat tak tau dan itu hak aku untuk berpakaian...
Sampainya kami di Masjid Terapung Tengku Tengah Zahariah pada pukul 6 pagi... ramai jua manusia yang berhenti rehat di situ... ada yang mandi, sembahyang dan berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan...
Kami tinggal di Marang Waterfront Resort & Spa. dekat ngan jeti ngan pi Pulau Kapas... Aku sempat pegi ke pulau kapas... Dengan bayaran rm40 untuk pergi dan balik aku berjaya menjejaki keindahan pulau kapas nan indah... menyusuri siri pantai menikmati panorama indah yag mengkagumkan... teringat aku kala igin turun dari bot ke pantai.. pemandu bot meletakkan tangga kayu untuk aku turun dari bot.. seakan akulah raja laut yg kan turun dari bahtera...
jernih air disamping terumbu karang yang dapat dilihat jelas dari permukaan air... beribu-ribu ikan berkumpul.. bagaikan lebah menghurung sarang...
Sebelah petang kami memulakan aksi candat sutun yang dinantikan...kala di jeti seorang pakcik menunjukkan seekor udang yang sukar didapati... 15 tahun sekali.. harganya mencecah rm100 perkilogram... aku sungguh bertuah...
Sungguh menarik kerana inilah kali pertama aku mencandat sotong.. Aku diberikan dlm BOat 2... ahli group memang happening... seronok betul kami... bergembire.. aku rasa boat kami adalah bot paling happening.. secara keseluruhan bot kami mendapat 19 ekor sotong... tapi yang palin gpenting akulah Juara Pencandat Sotong Terpanjang 2010..panjangnya 39.5cm.. ambillah pembaris panjang dan ukur.. paling panjang antara semua. memang aku terlalu bangga dengan pencapaian aku... tak sangka aku.. kerana itulah satu2nya sotong yang aku dapat.. inilah dinamakan rezeki...aku bersyukur sangat...3 hali perempuan boat aku mendapat hadiah 1, 2 dan 3 untuk kategori perempuan.. kami bergerak pulang dari mencandat pukul 12 malam...
Hari berikutnya kami pergi melawat muzium terengganu, muzium terbesar di Asean. Nampak seakan buruk rupenya warna konkrit yang tidak dicap.. memberi kesan purba... kami sempat singgah sebentar di Masjid Kristal sebelum bergerak ke Kompleks Batik Nor Arfa.. malamnya pula majlis makan malam dan penyampaian hadiah pemenang candat...
Gembirenye aku.. dapat rm150..
Hari last kami pergi ke Pasar Payang.. aku mencari samping yang berkenan untuk dipakai di pagi raya nanti.. namun semuanya tiada yang berkenan kecuali satu samping yang berharga rm4500.. mungkin aku da biase memilih barang yag mahal maka mata cepat betul tertumpu pada corak dan warna.. namun.. kerana harganya terlalu mahal aku terus tak berminat...Aku sempat makan durian Kunyet ataunama saintifik DG di hadapan Kedai Payang.. berharga sekilo rm25 cukup membuatkan aku puas... dengan hanya 4 ulas mengenyangkan aku... aku tidak berkongsi dengan org lain.. bukan sebab status.. demi kepuasan sendiri..durian ini dikatakan durian paling sedap.. menurut peniaga..
Kami juga sempat pergi ke Losong membeli keropok lekor. Keropok rebus yang panas2 memang sedap...
kami sampai kl jam 11 malam...memang catatan perjalanan kali ini sungguh menarik... akan ku kembali ke Pulau Kapas suatu masa..noktah perjalanan ke Terengganu berakhir..

No comments:

Post a Comment