Wednesday, April 28, 2010

Kita Tunggu dan Lihat...

Kisah aku kali ini berkenaan Langsir... Citer pasal langsir ni aku adalah pereka langsir untuk rumah aku sejak dari dulu... Kiraan berapa jumlah langsir yang perlu untuk seluruh rumah tidak termasuk dlm bilik hampir mencecah 200 meter kesemuanya... mungkin ada yang tidak mempercayai.. tapi itulah hakikatnya...
kebetulan time aku balik kampung hari khamis lepas aku pun membawa pulang tirai bertali yang aku beli semasa pameran hiasan dalaman...aku sukakan fesyen tirai ini.. mulanya nak pasang untuk raya.. tapi alang2 da try pasang terus jer aku pasang... sambil memasang tirai tersebut aku berbual2 ngan mak... tiba2 keluarlah cadangan untuk kami 2 beranak pergi ke Kamdar Kuantan membeli kain langsir untuk digunakan sempena aidilfitri akan dtg..plan kami hanya membeli kain kemudian menempah langsir kepada tukang jahit... mak sudah melihat kain yang menarik minatnya tika dia pergi bersama adikku sebelum ini.warna pilihan adalah kuning...
banyak betul pilihan kain di kamdar... mak sudah membuat pilihan... dia mengharapkan persetujuan dariku... harga bukan menjadi masalah buat mak cume aku perlukan corak dan warna pilihan mak..setelah penat kami memilih.. akhirnya dapat juga kain untuk dibuat langsir... dengan segalanya siap ditempah di kamdar... lagi mudah urusan penempahan..
yang kelakarnya.. dengan perancangan yg tidak begitu teliti dengan hanya mengambil ukuran dari atas ke bwh langsir iaitu 2.5meter. aku hanya mengagak berape meter kain yang perlu digunakan... mujurlah ada akak di kamdar yg memberi cadangan... ape2 pun tq akak..
Berkenaan langsir juga aku ade membeli 5 keping kain langsir jarang bersulam tebuk dari sarawak kala aku berkunjung ke sana tahun lepas... kain itu juga akan menjadi lapisan kedua ruang tamu... Kita Tunggu dan Lihat....

No comments:

Post a Comment